min piffiga höstsoppa/puré

Det är inte mycket som gör mig glad nu såhär års, men min piffiga höstsoppa/puré gjorde susen. Mamma ville ha receptet så jag tänkte skriva på ett ungefär som jag minns det:

3 Stora Vitlöksklyftor
1 Gul lök'
1 Stor rödbeta
3 Stora morötter
12 Små potatisar

Smör/olivolja
3 Buljongtärningar, jag hade 2 med grönsakssmak och en kycklingsmak.
Grädde

Hällde upp olivolja + en klick smör i en stor kastrull. Hällde därefter på grovt hackad lök och vitlök. Stekte tills löken blev sådär mjuk och gossig. Efter det så hällde jag på  saltat vatten gissningsvis 1,5-2 L och buljongtärningarna + peppar. Hackade ner potatisarna och morötterna och skivade i rödbetan då den troligtvis har längst koktid. Jag använde en vanlig skalare för skivningen. Lät det koka tills allt var mjukt. Sedan blev det sent och jag satte in den i kylen och tog inte fram och mixade den förräns idag. Tillsatte också en skvätt grädde inför serveringen, den kan skippas men är god för en ännu krämigare smak. Jag gjorde den dryg och trögflytande då jag inte är något fan av rinnsliskiga soppor. Världens simlaste, jag tog saker jag hade hemma nu när det är otroligt knapert tills Csn:et kommer i morgon ! Lägger upp en till bild för dig som missade föregående inlägg.




Nöjd kock.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0