MAT

Åt precis upp första goda maträtten sedan jag ändrade kost. Gud vad gott det var kanske bara jag som inte trodde att det gick och göra något gott. Kikade in på Katrins blogg http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=1629272 och snodde hennes ide om tacogratäng. Men jag gjorde det några timmar senare med grundreceptet i minnet. Men jag tycker det känns fruktansvärt lame att laga efter recept. Alla vill ha olika mycket av olika saker. Jag måttar aldrig något jag slänger i. Det enda dåliga med det är ju att det är iprincip omöjligt att komma ihåg hur man gjorde sist.

Köttfärsbottnen:
Olivolja och eller rapsolja
1 liten gul lök
några champinjoner
800 g köttfärs
2 påsar tacokrydda (inte helnyttigt men Kartin hade det och hon är ju numera slim så)
1 stor vitlöksklyfta

Såstäcket:
En skvätt majonäs (ca 1 matsked kanske)
Cremefraiche kanske 3 dl
salt & peppar
Riv i lite ost, jAg kanske hade i 2 dl

Till det gjorde jag en underbar guacamole:
2 mosiga avocados
salt & peppar
½ paket gräddfil
Någon deciliter turkisk youghurt
kanske 1 tsk majonäs (ville maxa fetthalten)
chillipulver
2 små vitlöksklyftor

GLÖMDE ÄTA MIN GODA SÅS SMASKA PÅ SALLAD OCH GRATÄNG FÖR FULLA MUGGAR.

Jag stekte 800 g nötfärs med några champisar och en gul lök i raps- och olivolja. Hällde sedan på 2 tacopulver kryddmixer och en skvätt vatten- Hällde i den genomstekta blandningen i en stor fyrkantig form. Hällde på såsen. Satte in den i ugnen på 225 grader tills jag hade diskat och skurit upp grönsaker, den hade då en underbar färg- Till käkade jag ett mega enormt salladsblad (jag hatar blad), lite lite röd paprika, lite mer grön paprika och en snutt gurka som jag sedan ringlade lite olivolja över. Hadeplanerat att ha någon sked mumsig guaca till med men glömde som sagt den. Jag blev riktigt stolt över guacamolen, jag hittade på receptet själv. Ingen aning om hur man gör egentlifgen men det blev riktigt gott. Majonäsen kan man såklart skippa! Hade gärna lagt upp en bild om jag varit lite bättre på uppläggning. Salladen blev snygg men gratängen flöt ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0