LCHF- middag







Igår lagade jag blomkålsmos med baconlindad kyckling och lite ostsås. Lite bilder på min mat, personligen tycker jag att jag är bäst på matlagning och lagar jättegod mat. Tyvärr är jag inte lika bra på att göra/få det snyggt. Men jag tycker endå att smaken är det viktigaste.

Blomkålsmos:

Finhackat blomkål ( nej mitt på bilden är inte färdighackat) kokas i en klick Smör "lagom" mjölk och Vispgrädde och en stund. Blomkålen ska suga upp vätskan så det inte finns så mycket kvar. När det är mjukt så är det klart, funkar precis som potatismos tyvärr inte lika gott. Så tar du fram din elvisp och kör tills det blivit mosigt, i med lite salt och peppar, KLART! Gott och mastigt, de mättar bra.

Kycklingen saltas peppras steks i smör så den får riktigt fina ytor. Efter det rullade jag dem i baconskivor, 4 per filé blev det. För att få kycklingen så saftig som möjligt och inte torr så la jag dem i en ugnssäker form tillsammans med såsen. Jag har aldrig innan haft sås i ugnen, men blev inspererad av en gammal klasskompis på facebook.

I såsen hade jag: Smör, vispgrädde, salt, peppar, Guarkärnmjöl och en bit Allerum, en vällagrad prästost ifrån Skånemejerier som jag gick loss med på rivjärnet. Gjorde nästan som jag gör vit sås. Fört smälta smöret, ner med grädde och mjölk, mjölet till redningen, i med osten och sen så salt och peppar. Hällde den sedan i formen med kycklingen för att craza till det-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0