Klimatsmart = Vegan ?

Idag fick jag det nyaste numret av DJURENSRÄTT hem i brevlådan. Det stod en hel del om att vara klimatsmart, att skippa köttet. Inte bara köttet, utan allt ifrån djurriket. Det vill säga att bara äta veganisk mat ifrån växtriket. Hade jag läst det för ett halårsen hade jag tänkt något i stil med: Gå och dö, mjölk är det bästa jag vet! Men nu efter att vi i Miljökunskapen lärt oss vad en ekologisk pyramid med de olika trofinnivårena innebär så skulle jag faktiskt kunna skippa mjölken. Jag är ju inte någon direkt "kötttjej" med älgkebab som undantag. Det är väl kanske inte det att jag vill bli fulltidsvegan men i alla fall försöka till att bara laga veganiskmat hemma. Så sen ute kan man ju äta annat, så man inte framgår som konstig. Och jag kommer inte sluta att äta fisk heller, med tanke på hur nyttigt det är. Skulle jag bli vrålsugen på mjölk och kött tänker jag absolut gå och köpa det, ekologisk mjölk och närproducerat kött. Det lär ju bli billigare för mig sedan när jag flyttar också, kött är ju dyrt. Och soja- eller havremjölk är ju såpass äckligt att jag inte kommer dricka en liter om dagen, vilket såklart är toppenbra!

Min pappa hatar veganer och vegitarianer så jag avvacktar nog ett tag med att släppa blomden. Ska inte köra helt på min underbara idé förräns jag flyttar. Men såfort jag får välja mat ska jag numera börja tänka klimatsmart. Synd att jag inte var på bokmässan, där hade jag säkert kunnat köpa mig en fin veganbok annars! När jag var yngre så ville jag också bli vegitarian, men jag fick inte för pappa. Men i skolan så äter jag vegitariskt, förutom att jag äter fisk. Har du kanske några bra recept som du vill dela med dig av?

Om alla åt veganiskmat en dag i veckan skulle växthusgasutsläppen ifrån mat minska med 10 %, det är helt sjukt. Kanske dags att tänka om?
Om alla blev veganer skulle utsläppen ifrån mat minskas med 70-80 %, det är ju helt otroligt!


Pappa sa till mig när jag åt sojakorv att det inte är bra för det görs av sojabönor. Och för att få mer plats till sojaodlingar så skövlas det regnskog. Då fick jag ångest och åt inte det på ett tag, men nu har jag läst på. 98% av all sojaproduktion går till djurfoder. Alltså om vi äter mer kött skövlas mer regnskog. Om alla började äta veganiskt i alla fall någon dag i veckan hade ju skövlingen minskat i och med att köttproduktionen hade minskat. Och den hade ju minskat på grund utav minskad efterfrågan. Förstår du vart jag försöker komma? Och tro inte att jag är så dum att jag tror att alla kommer bli veganer bara så. Jag vet att många älskar kött och inte tänker sluta äta det. Men om även de såkallade köttfantasterna skulle kunna skippa köttet någon gång ibland så hade det gjort skillnad, bra skillnad. Och för alla oss andra som inte känner att vi passar in under kategorin "köttfantaster" det blir väl hur lätt som hellst att försöka leva klimatsmart så ofta som möjligt?


Sedan är det såklart skillnad på kött och kött. Vilket tror du går åt mest foder åt en älg eller en kossa? Älgen betar ju runt i skogen så den inte växer igen. Och korna innom köttproduktionen får en massa foder. Så vildt och fisk är den bästa maten att äta om du vill äta kött. Och hur bra är inte det? Älg är ju det absolut godaste som finns i hela världen!

Kanske tycker du att dettta inlägget var under all kritik, eller så kanske du tycker som mig att det var riktigt intressant. Det är ju sånt här som jag brinner för, sånt här jag vill jobba med. Jag är ju inte ens intresserad utav mode och shopping om man jämför. Nej för mig är det djurrätt som gäller, och mat är också roligt, både att laga och äta!

<3


Kommentarer
Postat av: Stefan "hemlig"

Ingen gillar en klimattjej.

2009-09-30 @ 19:43:32
Postat av: camy

bra skrivet !

2009-09-30 @ 22:06:30
Postat av: Hanna

Mycket intressant.

2009-10-01 @ 23:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0